Dzieci budują samoocenę głównie w oparciu o sygnały, które otrzymują ze swojego otoczenia. Zwracając uwagę na formę komunikatów przekazywanych maluchowi, można mu pomóc poczuć się pewniej. Czasami wystarczy kilka często wypowiadanych sformułowań, by zauważyć poprawę pewności siebie u malucha.
Przykładowe komunikaty, które mogą pomóc dziecku w budowaniu pozytywnej samooceny:
O rzeczach stworzonych przez dziecko (budowli, pracy plastycznej etc.):
Ale się napracowałeś!
Jaki ciekawy wzór i wesołe kolory!
Widać, że bardzo się starałeś robiąc to!
Twoja praca jest naprawdę wyjątkowa!
Świetna robota!
O zachowaniu dziecka wobec innych :
Bardzo mi się podobało jak się bawiłeś z ...
Zaimponowałeś mi tym, że się podzieliłeś zabawkami z ...
To było bardzo miłe, kiedy zaprosiłeś ... do zabawy
Wspólne budowanie wieży świetnie ci poszło
Zabawa z ... to był świetny pomysł
O pomocy dziecka :
Bez twojej pomocy byłoby mi o wiele trudniej!
Dzięki tobie skończyłem szybciej!
Dziękuje, że chciałeś mi pomóc!
Ale dzielny zuch pomocnik z ciebie!
Milej mi sprzątać kiedy robimy to razem!
Warto unikać sformułowań, które są dla dziecka niezrozumiałe, nacechowane negatywnie lub kojarzą się dziecku z czymś czego nie lubi. Rodzice, często nieświadomie, przekazują dziecku sygnały, które mogą negatywnie wpływać na jego samoocenę. Unikajmy zwrotów typu:
"Mój malutki dzidziuś nie umie zawiązać sznurowadeł"
"Ale się objadłeś tłusty prosiaczku"
"Jesteś za mały, żeby to zrozumieć"
"Dzielne dzieci nie płaczą u lekarza, a ty tak płaczesz"
"Ruszasz się jak mucha w smole"
"Jeśli się sam nie ubierzesz to znaczy, że musisz wrócić do żłobka dla bobasów"
Malec, słysząc to, może się poczuć bardzo niepewnie. Problemy z samooceną u dziecka mogą występować już w wieku przedszkolnym, warto więc od początku pomagać dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.
Jeśli widzą Państwo u swojego dziecka niepokojące sygnały takie jak nadmierny brak śmiałości i pewności siebie, trudności w adaptacji (adaptacja trwająca powyżej 2-3 tygodni), niechęć do nawiązywania relacji z rówieśnikami etc., należy skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Budowanie pozytywnej samooceny jest ważnym elementem harmonijnego rozwoju dziecka.
Autor posta: Danuta Białek-Molak, pedagog specjalny, terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju
Polecamy do czytania: "Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?", autor: Jesper Juul, duński terapeuta rodzinny, autor książek o wychowaniu i socjologii
Formularz zgłoszenia na bezpłatne warsztaty dla rodziców i opiekunów dzieci z deficytami rozwojowymi
Wysłanie formularza oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Zadanie publiczne sfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otrzymanych za pośrednictwem Województwa Mazowieckiego
Powiedz znajomym, że Fundacja Bliżej już działa!
Przekazanie dalej informacji o tym,
że istniejemy będzie dla nas wielkim wsparciem. Dziękujemy!
Wspieramy dzieci niepełnosprawne oraz zagrożone niepełnosprawnością i ich rodziny.
Jesteśmy bliżej potrzeb naszych podopiecznych, dzięki zaangażowaniu w ich codzienne życie.
Pomagamy Uchodźcom z Ukrainy, ich dzieciom i rodzinom
W kilku słowach o tym, co robimy
Fundacja Bliżej, w Warszawie od 2017 r.
numer regon 36884413500000
numer KRS 0000704216